fredag 20 december 2013

Kurs i ytlivräddning

Förra veckoslutet var jag på brandkårens kurs i ytlivräddning som ordnades av FSB. Jag var stressad och nervös, och hade inte det minsta intresse att spendera hela veckoslutet på kurs. Men det visade sig vara en mycket bra kurs. Faktiskt den roligaste av alla brandkårens kurser jag varit på.

På lördagen började vi med teori på förmiddagen, för att sedan tillbringa eftermiddagen i simhallen. Vi inledde med simprovet, 200 m på 5 min, vilket man skulle klara för att få fortsätta. Jag är inte rädd för vatten. Jag trivs bra i vattnet och är hyfsat bra på att simma. MEN, jag är inte snabb, vilket gjorde det lite småpirrigt. Klarade dock 200 m på 4:30-4:40, vilket jag är nöjd med. Sampo var snabb. Han var i mål 50 m före oss andra, men hans tid vet jag inte. (Nu blev jag nyfiken på hur snabbt folk som kan simma klarar 200 m. Måste fråga Lina.)


Det var en kille som gav upp, som inte klarade tidsgränsen. Sedan fortsatte vi med att öva på olika simsätt, dykning och annat som hör till att kunna då man skall rädda en person ur vattnet. Och nej, jag har inga bilder från simhallen.

En ogästvänlig hamn mötte oss på söndag morgon.
På söndagen var det dags att fortsätta skolningen utomhus. Vi körde ner till hamnen, och när vi steg ut så funderade man nog vad man håller på med. Borde man byta hobby? Temperaturen var kring nollsträcket och vattnet sades vara +2, och det blåste från havet. Vi gjorde oss klara och det var nog så motsträvigt att gå ut på bryggan för att hoppa i vattnet. De första 15-20 minutrarna var inte alls roliga, och man funderade hur man skulle klara hela dagen. Men när man väl fått upp pulsen några gånger så blev det riktigt bra, och man frös inte alls. Vi hoppade från brygan, och tog oss upp tillbaka. Vi hoppade från kajen och simmade, flöt omkring, dök, vilket var mycket svårt i torrdräkten. Vi använde räddningsflotten och bogserade varandra i land, med och utan räddningsflotten.

Sen på eftermiddagen blev det dags för en "utryckning" då 2 personer hade rapporterats ropa på hjälp vid simstranden. Våra ytbärgare var snabbt på plast och for ut efter de nödställda, som snabbt och smidigt kunde transporteras till stranden.
Iväg efter de nödställda.
De båda nödställda på stranden.

Plötsligt gick det upp för enhetschefen att det saknades en tredje person. Snabbt beordrades två ut med räddningsflotten, och resten fick gå i kedja i grundare vatten för att finkamma det utpeckade området.

Shit! Det finns ett tredje offer som sjunkit.
Draggning med mänsklig kedja och räddningsflotten längre ut.
På stranden följer man noggrannt med händelseförloppet.
Offret hittades och befrias från vattnet han svalt.

Det var en mycket givande kurs, i roligt sällskap med bra utbildare. Vi kom överens att vi skall gå ut och falla igenom isen med dräkterna, sen bara det blir is. Jag har redan tänkt ut en bra övning till sommaren, då man kan ha offer i vattnet i simbyxor.

Fyra nöjda ytlivräddare från Svartå FBK. Jag står andra från höger.


4 kommentarer:

  1. Vilken dag, bra jobbat! Angående simmet så är jag dålig på att ta tid när jag simmar, kan försöka komma ihåg nästa gång jag simmar och kolla kl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var en rolig dag.
      Vadå? Jag trodde att du skulle ha stenhård koll, och rapportera din 200m tid på hundradels sekundens noggrannhet. ;) Skämt och sido, men ser fram emot att få höra din tid på 200m.

      Radera
  2. Ser ut som att du har haft det riktigt skoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst, det var skoj. Fast början var inte rolig, när vi stod på stranden i den kalla blåsten och skulle byta om.

      Radera