onsdag 31 oktober 2012

Cardio Core 4

Det blev inte tid att skriva igår, så jag får väl plita ner det idag istället. Igår var första gången jag inte blev svettig på Ju-Jutsu träningarna. Vi övade olika sätt att kasta, fälla och fasthålla en person. Det blev helt 110% teknikbetonat. När jag kom hem så kollade jag läget, hjälpte lite med kvällssysslorna och stack sedan ut och lufsa. Gick så där semibra. Känningarna i höften är inte helt borta, men det stör inte springandet längre. Dock lönar det sig säkert att hålla tillbaka lite med springandet, både gällande fart, distans och frekvens på passen.

Idag körde jag Cardio Core 4. Satte på skoj pulsmätaren på för att få en pulskurva, och helt som jag föreställde mig så syns det var hela kroppen sätts i funktion. Skall köra Cardio Core 2 här någon dag med pulsmätaren på. Skall bli intressant att se om profilen är den samma. Enkelt beskrivet så utförs Cardio Core 4 på golvet, på alla 4, och fokuserar mera på överkroppen, medan 2:an utförs mer eller minder stående, och triggar benen på ett helt fenomenalt sätt. Cardio Core 2 tränar även upp balansen. Grundidén med Cardio Core är att träna upp en bra stabilitet i kropppen, och samtidigt få upp flåset så att svetten rinner. Fungerar helt lysande för min del. Är övertygad att det här är på längre sikt bra för både löpningen och Ju-Jutsun. Intressant är annars hur snabbt pulsen sjunker när man övergår från att ha träna stora muskelgrupper till att punktträna de mindre musklerna. Detta fast flåset hålls uppe, och det inte alls känns som om pulsen skulle sjunka.

Pulskurva 31.10.2012 - Cardio Core 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar